Raphael Mabo : Prenumeration är ett paradigmskifte

Mitt favoritprogram för textarbeten – Ulysses – har fått en ny affärsmodell. Istället för ett köpeprogram med gratis uppdateringar, så har de anammat prenumerationsmodellen. För en liten summa i månaden eller om året så får man nyttja programmet och man får tillgång till senaste versioner. I prenumerationen ingår versioner för alla de plattformar och operativsystemet som Ulysses finns tillgängligt på, idag Mac och iOS.

Jag tycker detta är en intressant idé, det säkerställer att utvecklaren får en stadig och löpande inkomst istället för att sälja mycket i början när en ny version släpps och sedan sälja mindre, och så sälja mycket igen när en ny version släpps. Det innebär samtidigt en ändring i filosofi, att som användare är jag inte längre en köpare av programmet. Jag köper inte programmet, jag äger det inte, utan jag prenumererar på tjänsten att använda programmet.

Det i sig är ett paradigmskifte – från ägande till prenumeration av nyttjanderätten.

Allt fler program får denna lösning nu, idag upptäckte jag att Chronos Sofftware har gjort sitt nya NoteLife (ersättaren till Soho Notes) till ett prenumerationsprogram. Microsoft var tidigt ute genom sitt Office 365 där de bakat in en molntjänst i erbjudandet. Svenska bokförings- och faktureringssystemet iOrdning är sedan en tid tillbaks ett prenumerationsprogram.

Musik och filmer prenumereras det redan på genom Spotify, Apple Music och Netflix.

Det har gjorts försök att implementera denna nya affärsmodell även för andra produkter som bilar, men branschen har inte riktigt lyckats förklara skillnaden mellan prenumeration och privatleasing. Där verkar ”prenumeration” bara användas som ett nytt namn för en klassisk leasingtjänst med sina vanliga fördelar och nackdelar. Men man ska väl se det som att prenumeration har blivit ett modeord.

Ägande och nyttjanderätt är inte samma sak, men nyttjanderätt spinner över till allt mer av det som vi människor tidigare har förknippat med ägande. Jag tycker det är en intressant utveckling.

Kommentera

