Raphael Mabo : MS Office på Mac klart bra

Sedan några månader tillbaks använder jag MS Office 2016 för Mac. Jag var mycket tveksam till att byta ut 2011-versionen, mycket därför att nya MS Office på Windows var (och är!) alldeles förfärligt. Ska man skriva ut eller spara något så går man in i en helt egen meny som tar över hela skärmen. Det känns mer anpassat för pekskärm. Det fanns en oro hos mig att Mac-versionen skulle vara lika dålig.

Så kom det en dag då jag var tvungen att uppgradera, för jag skulle arbeta med en del dokument som innehöll webblänkar, dessa fungerade inte i MS Office 2011 i kombination med Mac Sierra. Länkarna ville inte öppna Safari och jag fick olika felmeddelanden. MS Office 2011 var helt enkelt inte fullständigt kompatibelt med Macens senaste operativsystem.

Mina farhågor besannades inte och min skepticism visade sig ogrundad. Nya MS Office på Mac är det bästa MS Office som MS har gjort, och klart bättre än Windows-versionen. Ok, utseendet är lite plattare, det är lite fyrkantigare än den bubbliga Aqua-miljön, men det följer Macs nya stil sedan några år tillbaks, och ärligt talat så tycker jag att det är skönare för ögat.

Med senaste Macsystemet så är MS Office snabbt, effektivt och fungerar utmärkt. Jag har inte märkt av någon direkt seghet eller oväntade stopp eller märkligheter. Det är helt enkelt ett utmärkt välfungerande program, för den som arbetar professionellt och behöver vara kompatibel med andra som också använder MS Office.

För privatanvändare är Apples eget iWork (Pages, Numbers och Keynote) fullt tillräckligt, och Pages är enklare för den som vill jobba med mer layoutintensiva dokument som trycksaker. Iwork kan även passa det mindre företaget väl som inte måste vara fullständigt filkompatibelt med MS Office, och Keynote är fortfarande överlägset MS Power Point. Men för den som behöver använda MS Office ser jag inget skäl till att inte uppgradera, om du kör med Macs nyare system.

Kommentera

