Raphael Mabo : Bytt till ny Macbook Pro

Jag har blivit med en ny Mac, senaste modellen av Macbook Pro 13” med 8 Gb RAM och 256 Gb SSD. Jag funderade länge och väl på om jag skulle skaffa en Macbook 12” för 1 000 kr lägre pris, för jag tycker den är så snygg och lätt. Nu vart det inte den, i slutändan skulle den hamnat högre i pris på grund av extra adapter för de kontakter jag använder och jag var heller inte övertygad om tangentbordet. Men den är väldigt snygg.

Min nya fungerar bra, men jag är besviken över att den inte känns snabbare. Läser man forum på internet så ska ju SSD vara det som de flesta rekommenderar om man ska ha snabb hastighet. Min gamla Macbook Pro av modell mitten 2012 hade visserligen en traditionell hårddisk, men internminnet var utbyggt till 16 Gb RAM. Jag konstaterar att skillnaden i RAM-minne mellan min nya och min gamla känns, och SSD istället för hårddisk kan inte kompensera detta fullt ut.

Retinaskärmen är dock en höjdare, mer klarhet och skönare för ögat.

En nackdel med min nya Macbook Pro – uttaget för ethernetkontakt är borta, så jag måste skaffa en adapter. Istället finns en till Thunderbolt. Jag hade hellre haft ett ethernetuttag istället för den extra Thunderbolt-kontakten. Får faktiskt lust att skaffa en docka med alla kontakter jag behöver, och då känner jag att ja jag kanske skulle köpt den där Macbook 12” ändå eftersom det verkar landa i en docka hur jag än gör. 🙂

Kommentera

