Raphael Mabo : Ulysses III är smart för webbseminarier

Jag går en distanskurs på universitetet (sociologi, om ungdomskultur) och för mina studier använder jag Ulysses III. Jag har tidigare berättat om Ulysses III som är ett skrivprogram med en avskalad miljö, behagligt gränssnitt och flera trevliga funktioner. 

En distanskurs har seminarier på internet; universiteten och högskolor har särskilda webbplattformar för sina kurser och utbildningar. Det påminner om andra forum på internet, om än mer akademiskt och formellt i strukturen. I ett seminarium skriver studenterna inlägg utifrån vissa teman och refererar till kurslitteraturen. Det kan bli rätt långa inlägg. 

Jag skriver i Ulysses III och klistrar in texten i seminarieforumet. Det som är särskilt användbart med Ulysses III här, det är att Ulysses kan kopiera en text efter olika typer av formateringsstandarder, som HTML och RichText. Jag kopierar texten som HTML, det gör att när jag klistrar in den i seminariet på webben så får jag med titel, rubriker, underrubriker och min formatering på samma sätt som jag har i Ulysses. Jag behöver inte skriva texten i HTML, jag skriver i Ulysses ”markup”-formatering. När jag kopierar texten kan jag välja mellan olika formateringsstandarder för kopian. 

Många skriver i MS Word och klistrar in i forum, nackdelen med det är att forum brukar vara mindre bra på att ta emot Words formateringskoder och resultatet kan därför bli att det ser rätt stökigt ut. 

Nu ser mina inlägg snygga ut och jag är glad och nöjd. 🙂

Kommentera

