Raphael Mabo : Ny ordning på mejlen med Unibox

Jag får en del mejl och jag har funderat på om det inte finns ett smartare och mer överskådligt sätt att hantera dem än vad Apple Mail erbjuder. Tidigare så raderade jag nya mejl efter att jag hade läst dem, eller sparade i särskilda mappar dit mejlen flyttades automatiskt efter olika kriterier. Det jag önskade var en sortering efter kontakter och där man kunde följa i konversationer, mer som det fungerar i Apples Meddelanden för iMessage och chat. Med en konversation menas nu att inkommande och skickade mejl samlas i samma flöde om de uppfyller samma kriterier. Apple Mail har konversationer efter ärende, men inte efter kontakt.

Så hände det sig att jag plötsligt hittade Unibox och det är en alternativ mejlklient som gör precis det jag önskar, den sorterar efter kontakter och har konversationer. Kontakterna sorteras efter aktivt datum och klockslag. Varje kontakt har en markering om hur många nya – olästa – mejl som ligger där.

Detta innebär att alla mejl och konversationer mellan mig och en kontakt samlas under den kontaktens namn, även mejl längre tillbaks i tiden. Det tycker jag är väldigt smidigt, särskilt om det är en kontakt som skickar en hel del mejl, exempelvis företag med nyhetsbrev och olika erbjudanden.

Nu går det även i Unibox att visa endast mottagna mejl, endast skickade mejl och gå in i olika mappar, skräppost och papperskorg också. Bilagorna i mejlen hamnar i ett särskilt fönster där man ser alla bilagor på en och samma gång och där får man en bra överblick, istället för att de hamnar i slutet av mejltexten. Användarmiljön är ren och avskalad, väl anpassad efter Macs mer avskald design. För den som gillar färger är det väl mycket olika nyanser av grått, men det är det i Apple Mail också.

Vid installation av programmet får man ange ens kontouppgifter så tankar Unibox ner allt om det är IMAP. Här hade jag tyckt det vore smidigare om Unibox hade läst in Apple Mail direkt och tagit inställningarna därifrån, men det kanske är en behörighets- eller säkerhetsfråga.

Apple Mail har möjligheter till smarta mappar, regler och mer avancerade filterinställningar. I Apple Mail kan man även få mer detaljerad information om mejlen vilket kan hjälpa felsökning om mejl inte går fram. Unibox är lite mer slimmad i funktionalitet, vilket passar mig.

Unibox kostar 135 kronor i Mac App Store. Jag tycker det är på gränsen till högt med tanke på att Unibox inte har lika många funktioner som Apple Mail, men programmet utvecklas hela tiden och nya funktioner läggs till. Det finns en gratis demoversion att hämta hem som ger full funktionalitet i 15 dagar. Programmet fungerar med Mountain Lion och framåt. Jag kör det i Yosemite.

Uppdatering 2014-11-19
Efter att ha använt Unibox ett tag nu så finns det några mindre bra saker med programmet, som jag hoppas rättas i kommande uppdateringar.

Skräppostfiltreringen är dålig, här fungerar Apple Mail mycket bättre.

Mappar i Unibox är mer svårtillgängligt och inte lika smidigt och översiktligt. Vill jag gå till en mapp för arkiv så krävs det en del klickanden. När jag skulle flytta en mapp från ett konto till ett annat så hittade jag inget sätt att göra det på i Unibox så jag gjorde det i Apple Mail istället.

Översättningen till svenska har brister på sina ställen och ibland är obegriplig. Ett exempel: knappen för att vidarebefordra ett mejl heter ”Nästa” och det förstår jag inte alls. Här finns bättring att göra!

3 kommentarer

  1. Gillar du inte Smarta Brevlådor i macens Mail – varje person har sin brevlåda, enkelt och simpelt, tycker jag…

    • Jag har smarta brevlådor i Apple Mail. Fördelen med Unibox är att den så att säga skapar dessa automatiskt för nya kontakter och sorterar kontakterna i tidsordning efter senast aktiva, och så lägger den till bilder i kontakterna istället för att allt ser ut som mappar. Det fungerar som kontakterna i iMessage / Meddelanden. Enkelt uttryckt är Unibox som Meddelanden fast för mejl. Nu tror jag att Meddelanden och Apple Mail i framtiden kommer att slås ihop till en applikation, för det vore logiskt och rimligt att samla alla typer av meddelanden i en och samma, och då få en enhetlig användarmiljö. Men som det är nu så trivs jag bra med Unibox.

      • Ojdå, det missade jag i din beskrivning. Det är ju perfekt. Unibox verkar vara precis det som jag också skulle gilla.

Kommentera

